Na (een beetje) regen komt zonneschijn! - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Sharon Doldersum - WaarBenJij.nu Na (een beetje) regen komt zonneschijn! - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Sharon Doldersum - WaarBenJij.nu

Na (een beetje) regen komt zonneschijn!

Door: Sharon

Blijf op de hoogte en volg Sharon

23 Maart 2014 | Oeganda, Bukomansimbi

De eerste maand is alweer voorbij! En dus ook de vierde week en wat een week. Wat een verschil met vorige week. Ik voel me weer helemaal beter en misschien nog beter dan voor vorige week. En wat een top week! Maandag begon al goed en dat ging eigenlijk de hele week door. Voor elke les deze week hebben we memorie, domino of een ander spelletje en werkblad gemaakt. Het liep erg lekker! Ik merkte dat de kinderen al minder terug houdend waren en ze gaven veel meer antwoorden. Vooral met de spelletjes ging het erg leuk. Bijvoorbeeld bij p6. Zij zijn bezig met Romeinse cijfers. Dus bedachten we om een memorie te maken. De ene helft van de kaartjes Romeinse cijfer en de andere helft ‘gewone’ cijfers. Wat waren ze fanatiek! Met veel enthousiasme rekende ze keer op keer uit wat de waarde was. En dit is eigenlijk het beeld van de hele week. We hebben veel spelletjes gebruikt om de kinderen dingen te leren. En omdat het een groot succes was, deze week weer! Ik heb er erg veel zin in.

Donderdag middag hadden we de laatste les en we besloten om vrijdag naar Lake Nabugabo te gaan. Dat is een groot meer, ruim één uur bij ons vandaan. De wekker stond vrij vroeg, want om 9.00 uur zou de taxi komen. Nou, geloof het of niet maar om 8.59 uur was de taxi er. En wat gezellig, want het was onze welbekende Joseph (onze chauffeur van Entebbe naar Bukomansimbi). Met tussenstop in Masaka om even wat boodschappen te doen, bracht hij ons naar Lake Nabugabo. Vlak voor onze overnachtingsplek zagen we voor het eerste wilde dieren! Apen! En wat een mooie apen. We probeerden wat foto’s te maken, maar of het aan mij lag of niet, ze waren snel weg. Jammer, maar blij dat we ze in ieder geval even gezien hadden.
Iets later kwamen we aan in Sand Beach. Een ‘vakantiepark’ aan Lake Nabugabo. Ons huisje werd klaar gemaakt en we zijn lekker aan het water gaan zitten om te genieten van het weer, water en later ook eten. Ons huisje zag er aan de buitenkant erg mooi uit, maar helaas liet het aan de binnenkant te wensen over… Een matras dat zo scheef lag dat het kon dienen als glijbaan, een gordijnrails die eraf valt als je de gordijnen wilt dicht doen en een warme douche die de helft van de tijd koud was…mmmm….nee, dat was niet helemaal top. Maar onze gezelligheid en enthousiasme compenseerde een heleboel. Na onze lunch en ontdekking van ons huisje zijn we in de buurt gaan lopen. Dat was echt een succes! Want na nog geen 15 minuten lopen zagen we familie! Apen! Weer die lieve (hoopten we) en vooral mooie apen! Na een poosje op afstand foto’s gemaakt te hebben, toch maar iets dichterbij gaan kijken. En ze waren gelukkig banger voor ons dan wij voor hen. Dus het werd een hele fotosessie! Echt geweldig om te zien.
We zijn nog verder gelopen, om het dorpje verderop te bekijken, maar na een korte wandeling zijn we toch teruggelopen. Wel hadden we bijna, echt bijna, een kip gehad, maar we sloegen het toch maar af. Er was namelijk een man op een boda die gezelschap had van een groot aantal kippen. Hij was er erg van overtuigd dat wij een kip wilde: You buy a chicken, you buy a chicken. Uhh no thank you. Maar wel weer een beleving!
Toen we terug liepen kwamen we wederom een grote groep apen tegen! Nu onze angst ver te zoeken was, durfden we heel dichtbij komen. Heel erg bijzonder. Je staat gewoon tussen dieren die je normaal alleen in dierentuinen ziet. Volwassen apen, baby apen, van alles was er en wat was leuk om die beesten bezig te zien. Van eten tot vlooien en van klimmen tot vallen!
Na de wandeling heerlijk gegeten en gedronken (lees:bier) totdat we naar bed gingen.
De volgende ochtend was het helaas niet zo lekker weer, waardoor we de ochtend binnen hebben doorgebracht. Maar ’s middags kwam het zonnetje tevoorschijn en heb ik heerlijk genoten van de zon en de wind van het water. We vielen wel erg op en werden dan ook vaak aangesproken, dus besloten we het water maar niet in te gaan. Maar we hebben heerlijk relaxt.
Afgelopen nacht bestond uit onweer, regen, onweer en owjah, regen, dus echt lekker weer was het niet vanochtend. Gelukkig stond de taxi er al om 8 uur! (i.p.v. de afgesproken 9 uur) waardoor we lekker op tijd in Masaka waren om weer boodschappen te doen en een taxi te nemen naar Bukomansimbi. In Bukomansimbi hebben we nog even geshopt en ik heb weer een jurk gekocht. Shoppen, idd…..vervelend…. Want vandaag was het visitation day op Hoy’s College, de middelbare school. Met mijn nieuwe jurk aan zijn we even gaan kijken. We waren net op tijd (het zou om 9.00 uur beginnen, maar werd uiteindelijk 12.30 uur) en hebben alles gezien. Het is minder groot, omdat er ook minder studenten zijn. Na dans en playback was het dan ook hier tijd voor de lunch. Erg lekker!

Morgen begint onze stageweek weer en ik heb er erg veel zin in! Ik ben benieuwd hoe het zal gaan en wat ze van onze nieuwe spelletjes vinden (o.a. bingo). We zullen het zien.

Ontzettend bedankt voor jullie lieve en leuke reacties! Het blijft leuk om te lezen!

Ik wens jullie een hele fijne eerste lenteweek toe, ik geniet hier nog even verder van de zomer (met regen)!

Liefs!!!

• 23 Maart 2014 - 17:35

Age-Jan Hut:

Na het bekijken van de foto's kan ik de gelijkenis tussen de apen en je familie bevestigen! Met name je moeder vertoont een opvallende gelijkenis met één van de aapjes op de foto.......

Groet Age-Jan Hut

• 23 Maart 2014 - 19:31

Sonja, Harry En Lisa:

Hoi Sharon,
    gelukkig voel je je weer goed, begreep dat je toch wel flink ziek bent geweest! Fijn dat het weer beter gaat!
    Prachtige foto's weer, en mooie verhalen om te lezen!
    Niet te geloven dat de eerste maand alweer voorbij is!
    Blijf vooral genieten, pas goed op jezelf en maak er nog wat moois van!
    Heel veel liefs Harry, Sonja en Lisa

• 23 Maart 2014 - 19:45

Ingrid:

Fijn dat je je beter voelt!
    Lieve groeten familie kosse

• 23 Maart 2014 - 22:02

Judith:

Wat fijn dat je een goede week hebt gehad! En dat je weer fit bent, super! Zo zeg, best nog wel grote apen! Bijzonder hoor. Mooie foto's weer. Goed zeg dat jullie op spelenderwijs de kinderen dingen leren! Succes met de stageweek en de bingo :) en....blijven genieten. Mooi om dit alles te lezen dat je het zo mooi hebt! Liefs van ons 3

• 23 Maart 2014 - 22:39

Papa:

Hallo Sharon,

Geweldig dat het werken op school met de kinderen erg goed gaat en dat jullie daarnaast elke gelegenheid aangrijpen om iets van dit bijzondere land te zien en te ervaren. Fijn dat je zelf ook weer helemaal fit bent en hopelijk gaat het de komende weken net zo leuk en voortvarend als deze afgelopen week.
    En ik kan het berichtje van Age-Jan bevestigen...er zijn veel overeenkomsten met de "rugzak-aap" :) Meissie, nog heel veel plezier en succes met je werk en doe de groeten aan Danielle en Susan.

• 24 Maart 2014 - 21:46

Veronique:

Hoi Sharon,
    zoals beloofd in mijn mail van gisteren: vandaag een reactie op je verslag. Geweldig, wat jullie daar allemaal meemaken en doen. Het is een heel bijzondere ervaring, en je leert er ontzettend veel van. Ik geloof niet dat je Nederland erg mist..... Maak je ook vooral niet te veel zorgen over het thuisfront, ik houd je moeder aardig bezig met wandelingen en high-teas, ben al weer driftig aan het nadenken wat we in april voor leuks kunnen gaan doen. Onze high tea van afgelopen zaterdag was supergezellig en het patat eten daarna ook. Succes de komende week en tot je volgende blog!
    Groetjes, Veronique

• 26 Maart 2014 - 19:12

Miranda En Noa De Vent:

Hallo Sharon,

Leuke verhalen en wat een ervaring. Zo'n ervaring noem je een LVL, oftewel 'Leuk Voor Later". Ook de foto's spreken boekdelen. Heb je al wat vrienden ontdekt, die jongens en meisjes van het koor die vorig schooljaar in Nederland waren? Naar die school ben je toch?
    Je eigen koor doet het ook uitstekend. De samenwerking met Eline is goed dus ....blijf nog maar lekker (ha,ha). In ieder geval, blijf er van genieten.

groetjes Miranda en Noa de Vent

• 28 Maart 2014 - 22:14

Geert Stevens (:

Hoi Sharon.
    Kennen doe ik jou niet persoonlijk, maar via jouw vader (attr. park) hoor ik af en toe iets van jou.
    Ik heb al heel wat foto's gezien die mij bekent voorkomen. Nog steeds vind ik het een mooi land.
    Volgens de verslagen heb je het best naar de zien en geniet je van het verblijf in Uganda.
    Succes met de stage en vooral blijven genieten.

Hartelijke groet van Geert Stevens (ook van Janny mijn lieve vrouw)