De tijd vliegt! - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Sharon Doldersum - WaarBenJij.nu De tijd vliegt! - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Sharon Doldersum - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt!

Door: Sharon Doldersum

Blijf op de hoogte en volg Sharon

31 Maart 2014 | Oeganda, Bukomansimbi

Djebale Co (hoi)!

Ik ben nu al ruim 5 weken een mzungu en het bevalt me nog steeds prima! Afgelopen week hebben we ook weer veel gedaan! Elke dag weer volop remedial teaching gegeven. Het loopt erg goed! Deze week ging het zelfs zo goed, dat een leerling mij een knuffel gaf! Dat was echt bijzonder, want de afstand tussen leerkracht leerling is hier best groot, laat staan met een mzungu! Daarnaast hebben we ook weer veel spelletjes gedaan en werkbladen gemaakt. Ook hebben we een les gehad die we maar beter kunnen vergeten….we gaven een les over breuken terwijl ze dat eigenlijk nog helemaal niet echt gehad hadden….vandaar vergeten… Maar we hebben heel veel leuke en goede lessen gegeven. Ook hebben we buiten lesgeven. Een les waarbij ze buiten materialen moesten zoeken die tegenovergesteld waren. Ze vonden dat erg leuk om te doen. Ook viel er, zoals gewoonlijk, wel weer een les uit. Een aantal leerkrachten hadden bijscholing en daarom moesten de leerlingen een toets maken…tja…dat kan natuurlijk ook. We hebben onze draai in het lesgeven helemaal gevonden, dus we houden de laatste weken (ja! Laatste weken ) stage ook nog wel goed vol! Wel zijn we erachter gekomen dat de leerlingen volgende week al examens hebben. Dus dat betekent dat deze week de laatste remedial teaching lessen zijn en dat de laatste week bestaat uit afscheid nemen. Dat gaat echt super snel! Maar gelukkig hebben we dus nog 2 weken en hebben we daarnaast ook nog allerlei andere leuke dingen op de planning staan.

Vrijdag zijn we weer naar Kampala gegaan. Tjaa, wat kan ik nog meer over de chaos zeggen dan dat die wederom aanwezig was. We zijn ’s middags aangekomen na een rit in een bus waarbij we van onze stoel stuiterden door de hobbels en waarbij we gezelschap hadden van kippen. Nou, wat wil een mens nog meer! Heerlijk geluncht en na de lunch zijn we weer met de matatoe het centrum ingegaan. We hebben genoten van een heerlijk soft ijsje van de KFC. De KFC is hier trouwens een luxe manier van dineren aangezien je 33 euro betaalt voor een bucket met kipvleugeltjes. Het ijsje was gelukkig niet zo duur. Na ons geniet momentje hebben we een nieuw genietmoment uitgezocht: Nakomatt. Wat een heerlijk grote supermarkt met ontzettend veel producten. Daar hebben we wel even wat tijd doorgebracht om vervolgens met volgeladen plastic tassen terug te gaan naar Red Chili. Daar heb ik weer fijn geskypt met mama en Eline. Fijn om ze na 3 weken (!) weer te spreken. ’s Avonds heerlijk pizza gegeten onder een lucht rijk aan weerlichten.

De volgende dag wilden we eerst lekker gaan zwemmen, maar helaas zou er een reiniging uitgevoerd worden, waardoor het zwembad pas ’s middags open zou gaan. Dus besloten we direct naar Kampala te gaan, naar de Craft market. Dat is eigenlijk een markt waar alleen maar kleding, schoenen, tassen en souvenirs worden verkocht. Tot onze eigen schrik was het ongeveer 17.00 uur toen we daar weer weg gingen! Met wederom de tassen (nieuwe tassen!) volgeladen konden we weer terug naar Red Chili waar ik nog weer fijn heb geskypt! ’s Avonds zijn we gezellig met z’n 6-en, Ruud, Sofie, Chris, Daniëlle, Susan en ik, gaan eten. Het was erg gezellig en het werd ook wel laat. Gezelligheid kent geen tijd en in Oeganda al helemaal niet.

Zondagochtend heerlijk ontbeten en jaja, ik moest er toch aan toegeven, een aflevering van Wie is de mol teruggekeken. Ook al weet ik allang wie de mol is, het blijft toch leuk! Na het ontbijt en een heerlijk warme douche hebben we afscheid genomen van Ruud en Sofie. Die zijn namelijk vandaag teruggevlogen naar Nederland. En na het afscheid nemen zijn we met de matatoe naar het taxipark gereden. Daar hebben we 1 uur moeten wachten voor we vertokken naar Masaka. Wel hebben we voor het eerst suikerriet gegeten en nog iets, maar wat dat was, geen idee. Maar het was wel lekker. Na een hele poos in de file gereden te hebben konden we eindelijk echt vertrekken. In Masaka hebben we maar een special genomen (een taxi alleen voor ons), want we waren het reizen wel eventjes zat. Dus na ruim 5 uur reizen kwamen we aan in ons eigen huisje! Erg fijn. ’s Avonds op tijd naar bed, want we waren allemaal erg moe.

Vandaag hebben we alweer remedial teaching geven. En dat was wederom erg leuk! We begonnen met voorzetsels en daarbij hebben we buiten een spel gedaan waarbij de kinderen voor, tussen, naast de boom etc. moesten gaan staan. Binnen hebben ze nog een werkblad gemaakt. Het tweede uur kregen ze remedial teaching voor rekenen en daarbij zijn we bezig geweest met automatiseren. Het gooien met dobbelstenen en aantallen bij elkaar optellen. En ook hebben we gebruik gemaakt van een sommenballon. Oftewel je gooit de ballon en elke keer als die gegooid wordt, moet je een som uitrekenen. Dat vonden ze heel erg leuk om te doen!

We zijn uitgenodigd om te komen kijken bij een sportwedstrijd, dus dat gaan we morgen maar eens doen.

Bedankt voor jullie lieve reacties! Het blijft leuk om te lezen!
Voor nu, tot mijn volgende verslag!!

Liefs!

• 31 Maart 2014 - 18:29

Margriet:

Hee Sharon,

Super om weer een nieuw verhaal te lezen en foto's te bekijken. Leuk om je voor de klas te zien staan met allemaal donkere gezichtjes om je heen, ben zo jaloers! :)
    Ik vond het gezellig om je afgelopen weekend weer even gesproken te hebben. :)
    Succes deze week en geniet van je laatste weekjes stage!

xxx Margriet

• 31 Maart 2014 - 18:53

Age-Jan Hut:

Muzungu....klinkt een beetje als een tropische ziekte. Maar je zal vast geen last van het virus hebben..je bent volgens je moeder namelijk 388 keer ingeënt. Citaat van je moeder: " ze hebben haar kans lek geprikt met al die spuitjederij..." Ik las ook nog (weer) iets van shoppen en tassen vol...daar kan je gewoon mee doorgaan hoor..geef je alle tassen op 1 mei gewoon mee aan je familje als ze naar Ned. terug vliegen. Dat scheelt jou in ieder geval extra kosten voor de bagage als je terugvliegt. Veel (werk) plezier nog in het Oegandese.

Groet, Age-Jan Hut

• 31 Maart 2014 - 18:58

Kim:

Hey Sharon,

Goed werk lever jij! :) Mag je trots op zijn. Heel veel plezier nog de komende weken!
    Afrika gaat in je hart zitten he? ...

Liefs Kim

• 31 Maart 2014 - 19:01

Age-Jan Hut:

Ben toch een beetje dyalectisch....het moet zijn mzungu....dat krijg je toch je .... niet uit.
    Oh ja nog even over de kippen in de bus..waren dat levende of gebraden kippen? Is voor mijn beeldvorming even belangrijk.Als het levende kippen zijn snap ik ook waarom KFC zulke hoge prijzen voor de buckets hanteert. Je hebt namelijk heel wat kippen nodig om de bucket te vullen. En als al die kippen met de bus naar KFC komen...dan betaal je als klant natuurlijk ook mee aan de reiskosten..hebben ze daar trouwens ook een ovchipkaart? Of reizen die kippen op een kinderkaartje?

nog een keer groet, Age-Jan

• 01 April 2014 - 13:41

Veronique:

Hoi Sharon, volgens mij bestaat jouw tijd in Oeganda alleen maar uit genietmomenten! Heerlijk om te lezen wat je allemaal doet en mee maakt. Ondertussen ben ik met leerlingen van de Sint Jozefschool, leerlingen van de Anton Geerdes en met onze Hardenbergse vormelingen naar Utrecht geweest, we hebben bijna net zoveel uren gereisd als jij, er waren nl. werkzaamheden aan het spoor en de snelbus zat vol, dus toen moesten we met de stopbus en in totaal deden we er 2 uur en 35 minuten over om in Utrecht te komen. Niet alleen chaos in Kampala dus, maar ook bij de NS in Nederland! Maar ook wij hebben genoten hoor, het was en is heel erg mooi weer, en aangezien ik de Domtoren niet op durf, heb ik met Herma Jorgensen heerlijk op een terrasje aan de voet van de Domtoren gezeten. Ik heb je moeder niet gesproken de afgelopen week, maar ga proberen nog iets af te spreken voordat ze op 18 april naar Oeganda vertrekt. Ik wens je fijne weken toe, en tot je volgende blog!

Groetjes Veronique

• 04 April 2014 - 08:12

Ineke Santman:

Hallo Sharon, fijn dat je het naar je zin hebt. Lekker lesgeven en wat van het land zien. En dan shoppen in Oeganda!! Dat zullen de meeste mensen niet bedenken dat dat ook kan....Geniet nog van alles!
    Hartelijke groet, Ineke