Wat een te gekke tijd! - Reisverslag uit Schuinesloot, Nederland van Sharon Doldersum - WaarBenJij.nu Wat een te gekke tijd! - Reisverslag uit Schuinesloot, Nederland van Sharon Doldersum - WaarBenJij.nu

Wat een te gekke tijd!

Door: Sharon Doldersum

Blijf op de hoogte en volg Sharon

20 Mei 2014 | Nederland, Schuinesloot

De 3 maanden zijn voorbij, ik ben weer thuis! Wat een groot avontuur was dit. En ik zal nog even vertellen over de laatste week. Dinsdag vertrokken we met de bus vanuit Bukoba naar Masaka. Nog even een dingetje aan de grens, want we wisten niet dat we opnieuw een visum moesten kopen, maar dat is gelukkig gelukt! Na een uurtje kwamen we aan in Masaka. Onze spullen bij backpackers neergezet, daarna lekker wat gegeten in het centrum en daarna bij het zwembad neergeploft. Heerlijk!
Het was de bedoeling om woensdag naar Fort Portal te gaan, maar omdat het weer woensdag zo mooi was, besloten we om nog een dag in Masaka te blijven en lekker te gaan zwemmen. Eigenwijs als ik was eindigde ik als een kreeftje, maar after sun doet wonderen!
Donderdag vertrokken we dan wel naar Fort Portal. Eerst met de grote bus naar Mbarara. Wat waren wij blij dat we in Mbarara uit de bus naar een matatoe mochten, want die buschauffeur reed belachelijk. Dus opgelucht stapten we in de matatoe. Een lange rit, maar wel een mooie route. Want de weg ging door Nationaal Park Queen Elizabeth heen en daar zagen we antilopes, een groep buffels en een olifant! Wat een cadeautje! Na een lange rit kwamen we aan in Fort Portal, ons hotel opgezocht, heerlijk gegeten en het bed ingedoken, want we waren erg moe.
De volgende dag zijn we met de boda naar Lake Nkuruba gereden. Een weg die meer uit een modderpoel bestond dan uit een goed weg dek. Maar wat een bijzondere plek! Apen die op de camping liepen en een prachtig uitzicht op het Rwenzori. We besloten om ´s middags een wandeling te maken naar een top van een berg. Onderweg regende het en toen we vlak bij de top waren, begon het weer met regenen. Gelukkig konden we schuilen en hadden we een prachtig uitzicht over de omgeving. De regen trok steeds meer weg en de Rwenzori werd steeds beter zichtbaar. Wauw, wat mooi! Daarna weer terug gelopen.
De volgende dag stond de wekker op tijd, want er stond weer een wandeling gepland. Het werd een wandeling langs krater meren. Ook kwamen we door dorpjes, liepen we tussen de bananenbomen en hadden we hele mooie uitzichten over de omgeving en de Rwenzori. Prachtige wandeling! We eindigde in een dorpje waar ik voor de laatste keer matooke heb gegeten. Daarna nog even gepoold. We zijn daarna terug gelopen en we waren nog maar net terug bij onze banda toen het begon te regenen. Na een poosje werd het stukken helderder en hadden we een prachtig uitzicht op de Rwenzori!
Zondag stond de wekker weer vroeg, want de taxi zou er vroeg zijn die ons naar Fort Portal zou brengen. Daar zijn we in de bus gestapt die ons in 4 uur naar Kampala heeft gebracht. In Kampala met de matatoe naar Red Chili. Even wat geluncht en vervolgens weer naar het centrum voor het laatste, breng zakdoeken, bezoek aan de craft markt. De laatste dingen gekocht en daarna naar een Italiaans restaurant gegaan waar ik een heerlijke pizza heb gehad! ´s Avonds de tas alweer ingepakt in Red Chili, zodat we maandagochtend op tijd konden vertrekken naar Entebbe. Maandagochtend een lekker laatst ontbijtje genuttigd en daarna naar het centrum om voor de laatste keer, jaja, pak uw zakdoeken alweer, de nakumatt te plunderen =) Daarna met de matatoe naar Entebbe. Koffers even opnieuw ingepakt, want ik heb van alles achter gelaten. Ik hoop dat ze er hier nog wat aan hebben. ’s Middags nog één keer naar het zwembad van Lake Victoria hotel. Genieten van de zon. Vervolgens hebben we daar voor de laatste keer gegeten. Daarna terug naar Green Valley om onze koffers/tassen te pakken. Vervolgens met de taxi naar het vliegveld. Het vertrek werd ineens wel heel echt. Ingecheckt, tas afgegeven, door de paspoortcontrole, laatste shilling opmaken en door de douane. Om ongeveer 23.00 uur konden we het vliegtuig in. Suus en ik hadden mazzel, want we kregen een economy comfort stoel, dus extra beenruimte. Niet vervelend! Om 23.45 uur zijn we vertrokken en na een goede, rustige vlucht van ruim 8 uur kwamen we aan op Nederlandse bodem. Op een niet-Oegandees tempo (lees:vrij snel) liepen we naar de paspoortcontrole en bagageband en door naar de ontvangsthal. Daar mijn ouders en zusje plat geknuffeld! Vervolgens naar huis gereden. Heel fijn en tegelijkertijd gek om ineens weer thuis te zijn. Maar vooral erg fijn! Ik heb inmiddels al weer genoten van een boterham met kaas =)

Wat een ontzettend bijzondere tijd is dit geweest die ik nooit zal vergeten! Bedankt voor al jullie lieve reacties en berichtjes, dat was erg fijn!!
Voor de laatste keer heel veel liefs!!!

• 20 Mei 2014 - 20:21

Malou:

Welkom thuis!
    Wanneer ga je weer weg? Heb ik weer wat te lezen, ga het nu al missen! Haha.

• 20 Mei 2014 - 20:26

Age-Jan Hut:

Ik heb eigenlijk maar één vraag: Heb je vanochtend een krentenbol gehad in de auto?

Age-Jan Hut

• 20 Mei 2014 - 21:11

Judith:

Wat super te lezen dat je zo kan genieten! En of dit een onvergetelijke reis is! Deze mooie herinneringen pakt niemand je meer af! Blij voor jou:) Bedankt voor de mooie verhalen!

• 21 Mei 2014 - 11:36

Eline:

Hee lieve zus!

Wat was het leuk elke keer jouw verhalen te lezen!
    En nog extra zo leuk dat wij daar op een gegeven moment een heel goed beeld bij konden vormen door wat wij samen in die twee weken hebben gezien!

Wat zijn de drie maanden voorbij gevlogen! Ik vind het heel fijn om te lezen/horen dat jij echt hebt genoten van de tijd in Oeganda, maar ik vind het toch ook wel erg fijn om jou hier weer te hebben :)
    Kan ik je mooi weer lastig vallen ;)

Knuffel van mij! (En van Sammy, ondanks dat hij nog aan jouw aanwezigheid moet wennen)

Xx

• 21 Mei 2014 - 18:01

Klaas:

hallo Sharon welkom thuis in Nederland of wel schuinesloot. wat waren die verhalen mooi en de foto's wij hopen jou gauw weer te zien. groetjes uit Hoogeveen