Echt wild! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Sharon Doldersum - WaarBenJij.nu Echt wild! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Sharon Doldersum - WaarBenJij.nu

Echt wild!

Door: Sharon Doldersum

Blijf op de hoogte en volg Sharon

27 April 2014 | Oeganda, Masaka

Wat een te gekke week! We hebben zo ontzettend veel gezien! Het begon al direct zondag. We vertrokken erg vroeg, want we moesten een grote afstand afleggen. Na een paar uur rijden kwamen we aan bij de Rhinos, oftewel de neushoorns. Het is het enige park in Oeganda waar je neushoorns kunt zien. Wat een bijzondere prehistorische beesten. Sloom en traag als ze zijn lagen ze heerlijk rustig bij wat bosjes te relaxen. In totaal hebben we 8 neushoorns gezien, waarvan er 2 nog even gingen vechten om de macht. Geslaagd uitstapje 1 =) Daarna verder gereden langs de Karuma Falls, dat is een soort grote, brede waterval. Niet lang daarna reden we Murchison Falls in, dat is ook één van de Nationale Parken. We zagen al wat dieren op een afstandje, maar toen we vlak bij onze eerste overnachtingsplek kwamen, hadden we een ontmoeting met olifanten. Wauw wat zijn die groot! Dan sta je ineens oog in oog met olifanten. Ik kon niet meer wachten op de volgende dag. ’s Avonds heerlijk gegeten met uitzicht op de Nijl.
De volgende ochtend was het weer lekker vroeg om lekker vroeg te kunnen beginnen met de game drive, met de auto door het park heen. Om even op te noemen wat we allemaal gezien hebben: olifanten, buffels, heel veel verschillende soorten antilopes, giraffes, apen, zwijnen en heel veel vogels. Daarnaast hebben we, wat vrij zeldzaam is, een hyena gezien. En drie leeuwen die gezellig naast hun aangevreten prooi lagen. Na de game drive hebben we even geluncht om daarna een boottrip te gaan doen. Wat bijzonder! Oog in oog met nijlpaarden, krokodillen en heel veel verschillende vogels. Ook hebben we de Murchison fall gezien, een grote waterval. Al met al een hele geslaagde en bijzondere dag!
De volgende dag moesten we heel vroeg op staan, want de ferry zou om 7.00 uur vertrekken. Net nadat we waren vertrokken stonden we stil. Er stond een olifant op de weg, tja, daar kom je niet zo heel makkelijk langs. Gelukkig vond hij ergens anders ook een lekkere boom en konden we doorrijden. Nadat we met de veerboot de Nijl over hadden gestoken zijn we nog even naar de bovenkant van de Murchison Fall gereden, wat een geweld! Daar hebben we heerlijk ontbeten. Daarna kon onze reis naar Fort Portal beginnen. Maar die werd helaas al vrij snel onderbroken door een klapband…gelukkig waren Silas, onze chauffeur, en papa zo technisch om de band snel te verwisselen zodat we door konden. En na flink wat uren op zandwegen kwamen we aan in Fort Portal. Een plaatsje aan de rand van het Rwenzori gebergte. De hoogste berg van Oeganda waar ook sneeuw op ligt.
De volgende ochtend konden we even uitslapen, jaja, wel tot 7.00 uur, want we hoefden pas tegen de middag in het volgende park te zijn: Queen Elizabeth. De rit naar ons huisje toe was al weer een hele belevenis, want ook hier liepen wilde olifanten. Best wel een beetje spannend als een olifant in de lucht trapt om te laten zien dat hij zijn kleintje beschermd. We zijn dus ook vrij snel doorgereden. Na de lunch stond er weer een boottrip op de planning en ook hier hebben we weer hele mooie dieren gezien. Nijlpaarden, krokodillen, buffels, olifanten en wederom vogels van erg dichtbij. Het blijft indrukwekkend!
Er stond voor de volgende ochtend weer een game drive op de planning. Helaas was het weer wat minder, maar wederom veel en mooie dieren gezien. ’s Middags vertrokken we naar Isasha, een ander deel in Queen Elizabeth. Het weer was nog steeds niet zo goed, maar we zaten een soort van droog in de auto (lees: het lekte =)). ’s Avonds hebben we gekaart samen met Silas. Het was heel erg gezellig!
Wederom een game drive in de ochtend, op zoek naar de boomklimmende leeuwen. Jammer genoeg hebben we die niet gezien, maar wel een luipaard! En dat is vrij zeldzaam! En daarnaast ook weer veel vogels, antilopes en buffels. Na de game drive zijn we doorgereden naar Lake Mburo. Het laatste park dat op de planning stond. En nog voor we onze overnachtingsplek hadden gevonden, zagen we impala’s, zwijntjes en weer andere vogels. ’s Avonds hebben we in het donker gegeten aan het meer.
Zaterdagochtend de laatste game drive en nu op zoek naar zebra’s en elanden. Nou, die hebben we gevonden! En daarnaast ook nog even wat buffels en gigantisch veel impala’s. Een geslaagde afsluiting van een geweldige safari! Met een auto waarbij de vele gaten en modder de auto eigenlijk teveel waren geworden reden we naar Masaka en daarna door naar Bukomansimbi om Natasja, de vriendin van Susan, en mijn ouders en zusje de plek te laten zien waar ik al die tijd heb gezeten. Leuk om weer even terug te zijn! Met het openbaar vervoer terug, tja, moet mijn ouders toch kunnen laten zien hoe je met z’n 8-en in een normale personenauto past.

We zitten nu heerlijk met z’n allen wederom bij een zwembad om even te realiseren wat we allemaal gezien hebben deze week. Het is echt niet te beschrijven hoe bijzonder het was/is! En al die vroege safari’s, tja, daar moeten we natuurlijk wel even van bijkomen. Dus lekker in de zon uitrusten. Morgen vertrekken we naar Kampala. Zal mijn ouders en zusje eens laten zien wat voor een chaos het daar is!

Fijne meivakantie voor wie vakantie heeft en anders een fijne week en tot mijn volgende blog!!

Liefs!

• 27 April 2014 - 14:50

Margriet Wedzinga:

Hee!

Wauw, bijzonder om zo dicht bij wilde dieren te kunnen komen. Een safari om niet meer te vergeten! :)
    Veel plezier deze week en geniet met je ouders en Eline!

Xxx Margriet

• 28 April 2014 - 19:46

Veronique:

Hoi Sharon, ja, hier kan ik niet tegenop natuurlijk , ik vond dat ik al zoveel leuke dingen heb gedaan de afgelopen dagen, maar wilde dieren van zo dichtbij in het echt zien...........nee, dat zit er hier in Nederland niet in natuurlijk. Maar Melvin en ik zijn vandaag naar Utrecht geweest, naar het spoorwegmuseum, dat was ook superleuk, en het leukste was dat ik er gratis naar toe kon reizen met een meereiskaartje van de NS, omdat Jorieke toch naar Utrecht moest en ik kon dus met haar meereizen. Ik ben ook steeds met Hilda Berg aan het mailen over het uitje naar Utrecht voor de misdienaars en akolieten, jij en Eline gaan toch ook mee? Dat wordt vast ook een hele leuke dag, hoewel jij er nu natuurlijk nog niet aan moet denken dat je Oeganda-periode er dan alweer op zit. Geniet nog maar even flink van de laatste weken en doe je ouders en Eline de hartelijke groeten!
    Groetjes, Veronique

• 01 Mei 2014 - 13:23

Sofie:

Dag Sharon!

Zat leuk om te lezen dat je daar heerlijke avonturen beleefd in Oeganda! Mooie safaritochten en wilde dieren gespot zo te lezen en te zien in je mooie foto's. Das nog iets anders dan Bukomansimbi hè ;-).

Veel liefs en geniet er nog veel van daar!
    xx Sofie

• 02 Mei 2014 - 20:27

Malou:

Pfff.. ik vind de apenheul al eng...
    wat een belevenis!

Groetjes malou