Moesoengu! - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Sharon Doldersum - WaarBenJij.nu Moesoengu! - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Sharon Doldersum - WaarBenJij.nu

Moesoengu!

Door: Sharon

Blijf op de hoogte en volg Sharon

24 Februari 2014 | Oeganda, Bukomansimbi

We zijn er! En wat hebben we nu al veel meegemaakt, ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Dus ik begin maar bij het begin ;-)Ik wilde eigenlijk al eerder mijn verhaal uploaden, maar we hadden geen internet.
Donderdagochtend om 7 uur stonden wij op Schiphol. Om 10.05 uur zouden wij gaan vliegen en je moest er 3 uur van te voren zijn. We hoefden niet meer in te checken, dus we konden onze bagage zo afgeven. Na het afscheid nemen (wat best even moeilijk was) kon onze echt reis gaan beginnen. We vlogen iets later dan gepland, maar na ruim 7 uur vliegen, een tussenstop in Rwanda (met wachttijd) en een vlucht van 35 minuten kwamen we aan in Entebbe. Het was direct lekker warm  We kochten onze visum, haalden onze koffers en wisselde euro’s om in shilling. We werden opgehaald door Frank en een andere chauffeur en zij hebben ons naar onze eerste overnachtingsplek gebracht.
’s Ochtends hebben we kennis gemaakt met Ruud. Hij werkt op het project van UP4S, de stichting van de school waar wij bezig gaan. Hij vertelde dat de taxi er om 11.00 uur zou zijn en met die taxi zouden wij naar Bukomansimbi gaan. Dus we konden ’s ochtends nog even Entebbe in. En dat was heel bijzonder! Ik hoop dat de foto’s het extra meer duidelijk maken  Het is heel bijzonder om door straten te lopen die je normaal alleen in boeken op of televisie ziet. Het is gewoon niet echt te bevatten dat je daar loopt.
Bijna iedereen spreekt ons aan of vraagt ‘How are you’. En voornamelijk de mannen op de bodaboda’s . Dat zijn een soort brommers die gebruikt worden als taxi. Iedereen wilde ons wel achterop nemen, maar wij liepen toch liever :) En regelmatig horen we moesoengu naar ons geroepen worden, oftewel, blanke .Ook zijn we hele grote, lelijke vogels tegengekomen, die heten hier maraboes. Ik schrok er wel even van, want die zijn minstens 1,5 meter groot! Na een klein uurtje liepen we weer terug naar ons hostel, want de taxi zou er zo kunnen zijn. Gelukkig en wonderbaarlijk genoeg hadden ze wifi in het hostel en liet Ruud ons op die manier weten dat de taxi later kwam. Het werd uiteindelijk 13.00 uur, tja….Oegandese mentaliteit… Maar ik vond het geen probleem, want we zaten heerlijk in de tuin te genieten van de zon en heerlijke temperaturen (28 graden!). Toen de taxi er ‘eindelijk’ was, werd het nog even passen en meten, want al onze koffers moesten ook nog mee. Uiteindelijk hebben we allemaal 1 koffer meegenomen en kwamen de andere koffers na. Ik heb mijn ogen uitgekeken tijdens de reis! Je ziet zo ongelooflijk veel! Onderweg zijn we een aantal keren gestopt om wat eten en drinken te halen, waaronder een aantal echte Oegandese specialiteiten. We hebben onder andere Matoke gehad, dat is gebakken banaan. Echt heel lekker! En nog wel meer, maar daar weet ik de naam niet meer van (oepss).
Onderweg zijn we ook nog gestopt op, jawel, de evenaar. Ik bevind mij nu namelijk op het zuidelijk halfrond en niet zoals jullie op het noordelijk halfrond. Het was toch even bijzonder om op de evenaar te staan.
Joseph, onze Oegandese chauffeur, heeft ons onderweg al een aantal woorden in het Luganda geleerd. Njagala betekent bijvoorbeeld ik wil (ik weet niet zeker of ik het goed heb geschreven, maar je spreekt het wel zo uit). En zo heeft hij ons nog wel meer geleerd, maar ben het een beetje vergeten (sorry Joseph).
Na een best lange, maar erg gezellige rit kwamen we aan in Bukomansimbi. Dit is de plek waar wij de komende tijd leven. Ook de school waar wij bezig gaan staat in Bukomansimbi.
’s Avonds zijn we met z’n allen, met z’n zevenen, gaan barbecueën. Ook dat was weer erg lekker en vooral gezellig! En bij de barbecue heb ik voor het eerst Oegandese bier gedronken en dat is echt lekker! Dus ik denk dat ik daar de komende maanden nog wel vaker van ga genieten….
Zaterdag zijn we met z’n zevenen naar Masaka gegaan. Dat is een wat grotere stad hier in de buurt. Daar hebben wij Oegandese simkaarten gekregen (waarvan die van mij het nu nog niet doet, maar dat komt wel), wat broodbeleg gehaald en een markt bekeken. En vervolgens hebben wij voor het eerst op de bodaboda’s gezeten. Dat was erg leuk en handig. Want voor 1000 shilling, ongeveer 30 cent, zijn wij naar het zwembad gebracht. En wat was dat zwemmen fijn! Heerlijk koel en lekker relaxt. Ik had even het gevoel dat ik helemaal niet in Oeganda was. Aan het eind van de middag heb ik daar ook even heel fijn gedoucht (samen met mijn vriend de hagedis ). De douches in Bukomansimbi zijn namelijk een beetje erg koud. Deze was ook niet heel warm, maar ik vond het fijn douchen. Wij zijn die avond blijven slapen in Masaka, in een backpackers hostel. Daar hebben we heerlijk gegeten, lekker gezeten en geslapen. De volgende ochtend zijn we met de bodaboda weer terug naar Masaka gegaan. In Masaka is een plaats waar alle taxi’s staan en vanuit daar zijn we dus met de taxi terug naar Bukomansimbi gegaan. Geloof het of niet, maar we zaten met maar liefst 9 personen en een kind in een 5 persoonsauto. Ja, dat is krap en warm. Maar voor ongeveer 40 minuten rijden, betaal je dan 5000 shilling, dus dat is ongeveer 1,50 euro. En we zijn nog veilig aangekomen ook!
Inmiddels is het maandag en hebben wij voor het eerst de school bezocht. Maar dat verhaal zal ik later wel vertellen, want anders wordt dit wel heel lang (wat het eigenlijk al is, maar ja, ik heb ook zoveel gezien ). Dus ik probeer deze week een nieuw verhaal te plaatsen over de eerste ‘schoolweek’. Tot dan!

Liefs!!


  • 24 Februari 2014 - 16:10

    Manon.:

    Hee meid,

    wat heb jij al super veel meegemaakt! en wat leuk om dat allemaal te lezen.
    Wij zijn heel erg benieuwd hoe jou'n eerste schoolweek is en verheugen ons nu al op het volgende bericht.
    heel veel plezier en succes!

    liefs, Johan, Rolanda, Manon en Mike.

  • 24 Februari 2014 - 17:18

    Manon Korblet:

    Hey Sharon!

    Leuk om te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt! Sommige dingen zo herkenbaar :)
    Ben heel benieuwd hoe je de rest van de stage gaat en wat je allemaal meemaakt!
    Zet hem op! Geniet er van en heel veel succes!

    Groetjes, Manon

  • 24 Februari 2014 - 17:22

    ,,tante " Anny...:

    Hallo Sharon..
    Wat fijn om te lezen dat je het daar zo bijzonder vindt.
    Zoals jij alles beschrijft zien wij het als het ware voor ons!
    Mooi dat je ons op deze manier op de hoogte houdt.
    Hartelijke groetjes van ons.

  • 24 Februari 2014 - 17:38

    Margriet:

    Hee Sharon!

    Wat leuk om je eerste berichtje vanuit Oeganda te lezen! :) Inderdaad al veel meegemaakt, en dat in maar een paar dagen tijd.
    Haha, in Afrika nemen ze het niet zo nauw met de tijd. XD
    Ben benieuwd naar de foto's!

    Heel veel plezier en succes de komende week op stage!

    Liefs, Margriet

  • 24 Februari 2014 - 18:18

    Veronique:

    Hoi Sharon,

    terwijl jij je eerste dag op de Oegandese school meemaakte, zat ik gezellig in Schuinesloot bij je moeder achter de koffie! Eline was daar op dat moment met jou aan het chatten, dus ik kreeg al het nieuws uit de eerste hand! Desalniettemin leuk om bij thuiskomst dit verslag te lezen! Heel veel plezier de komende weken en laat je niet uit het veld slaan (oftewel niet uit de slaap houden) door de muggen of wat het ook geweest zijn!!

    Groetjes Veronique

  • 24 Februari 2014 - 20:11

    Margaret:

    Hee lieve meid!

    Wat fijn om dit eerste verslag te lezen. Wat een belevenissen al! We hadden al wel contact gehad, maar dit verhaal is daarbij erg leuk om te lezen. En wat heerlijk om te horen dat de groep zo leuk is. Zwemmen, barbecueën, in de tuin zitten....... klinkt allemaal lekker zomers. Lieve meid, erg fijn dat je ons zo op de hoogte houdt. Veel plezier deze eerste stageweek en tot het volgende contact!!!
    Dikke kus van mij!!!

    XXXX mama

  • 24 Februari 2014 - 20:51

    Fam Dierkes:

    Hey hallo Sharon,

    Wat een verhaal meid, we genieten ervan als we het lezen en zien het helemaal voor ons.

    Jullie hebben al heel wat meegemaakt de afgelopen dagen....

    We hebben al heel wat gehoord van onze Daniëlle hoe of jullie het daar hebben.

    Het echte werk waarvoor jullie gekomen zijn gaat nu beginnen, geniet ervan met z.n drietjes en maak er een mooie tijd van.

    We volgen je....

    Groetjes van de ouders en zusje van Daniëlle

  • 24 Februari 2014 - 22:13

    Miriam Den Boer:

    Ahh klinkt echt super! geniet er van daar! :D

  • 25 Februari 2014 - 19:08

    Anton:

    dag Sharon,

    Nog maar een paar dagen weg en nu zoveel meegemaakt. Kan mij voorstellen dat je idd in een hele andere wereld bent terechtgekomen.
    Wel 'jammer' dat je nu al aan het oegandese bier bent begonnen; volgens mij had ik je wat geld voor de Starbucks coffee meegegeven :-). Geniet 'met mate'! Nog heel veel plezier gewenst.

    groeten,
    Anton


  • 25 Februari 2014 - 21:05

    Astrid Hulshof:

    Hallo Sharon,
    nog maar net weg en al zo veel gezien en meegemaakt, erg leuk om te lezen, dank daar voor.
    Ik blijf je volgen en wens je een fijne tijd toe,
    groetjes ,Astrid.

  • 26 Februari 2014 - 08:44

    Malou:

    Hoi sharon!
    Jeetje wat een verhaal! Wat een belevenis! Wij hopen dat je een leuke tijd zult hebben daar en veel ervaring opdoet.
    Dikke knuffel van Thijs!
    Liefs jacco en malou

  • 26 Februari 2014 - 22:35

    Ingrid:

    Leuk om je zo te volgen d.m.v je verhalen!!
    xxx

  • 28 Februari 2014 - 12:58

    Caroline:

    Hoi Sharon!

    Fijn om te lezen dat alles goed gaat!
    Geniet er lekker van en ik wacht op de volgende up-date ;)

    Liefs Caroline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Bukomansimbi

Sharon

Actief sinds 25 Jan. 2014
Verslag gelezen: 572
Totaal aantal bezoekers 16577

Voorgaande reizen:

20 Februari 2014 - 20 Mei 2014

Oeganda

Landen bezocht: